Звіт про проведення громадського обговорення щодо пониження ступеню до початкової або припинення юридичної особи шляхом ліквідації Лідіївської та Олександрівської гімназій Мостівської сільської ради та відповідного проєкту рішення
Звіт
про проведення громадського обговорення щодо пониження ступеню до початкової або припинення юридичної особи шляхом ліквідації Лідіївської та Олександрівської гімназій Мостівської сільської ради та відповідного проєкту рішення
З метою врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для мостівської територіальної громади; забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування; дотримання вимог чинного законодавства при реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості, були проведені консультації з громадськістю шляхом проведення громадського обговорення проєкту рішення про пониження ступеню до початкової або припинення юридичної особи шляхом ліквідації Лідіївської та Олександрівської гімназії Мостівської сільської ради (далі – заклад освіти).
Громадські обговорення були ініційовані відділом освіти, культури, молоді, спорту та туризму Мостівської сільської ради, виходячи із здійсненого моніторингу мережі закладів освіти громади, приведення її у відповідність до вимог законодавства, враховуючи низьку наповнюваність учнями/вихованцями закладу освіти і подальше зменшення їх кількості та відповідно до п.10 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 6, в редакції постанови КМУ від 05.03.2024 р. № 245, за рахунок субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить:
з 1 вересня 2025 р. – менше 45 осіб;
з 1 вересня 2026 р. – менше 60 осіб.
Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення, з 24 травня року, було оприлюднено на офіційному веб-сайті Мостівської територіальної громади (сільської ради). Формат проведення громадського обговорення: у зв’язку з введеного на території України воєнного стану, в зв’язку з російською агресією та відповідно до Указу Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 р., затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» - пропозиції та зауваження приймалися у письмовій формі із зазначенням особи і контактної інформації заявника за адресою: вул. Степова, б. 11 с. Мостове , Вознесенський район, Миколаївська область, 56470 (відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Мостівської сільської ради) та на електронну адресу mostove.sr@ukr.net. Також, із дотриманням усіх заходів безпеки: публічне громадське обговорення передбачало проведення на базі закладів освіти громадських слухань, зборів, зустрічей з громадськістю і колективами ЗЗСО.
Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту»: рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники);
мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства;
у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше, ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
Відповідно до ст.143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
У повідомленні про проведення громадського обговорення було озвучено підстави, які спонукали до винесення рішення про пониження ступеню до початкової або припинення юридичної особи шляхом ліквідації Лідіївської та Олександрівської гімназій Мостівської сільської ради та обґрунтування.
Пропозиції та зауваження від громадськості на поштову/електронну адреси, зазначені у повідомленні, не надходили.
23 травня о 10 годині 2025 року у приміщенні Лідіївської гімназії відбулася зустріч сільського голови Н.В. Бабанської , начальника відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Мостівської сільської ради А.В. Савченко, старости Сухобалківського округу Т.В. Федько, начальника відділу соціального захисту населення та охорони здоров’я Ахрамович Н.В., депутатами, з жителями с. Лідіївка, колективом закладу освіти і батьками учнів. На обговоренні всього було присутніх 61 особа.
У ході зустрічі було обговорено проблемні питання функціонування гімназії, проаналізовано перспективну мережу, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу закладу освіти, демографічну ситуацію у селі.
Начальник відділу ОКМСТ А.В.Савченко розпочала зустріч із ознайомлення присутніх із передумовами реорганізаційних процесів закладу освіти у с. Лідіївка та особливостями моделювання освітньої мережі у час війни та невпинного відтоку населення із сільської місцевості та країни загалом.
У ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України). Присутнім було надано роз'яснення законодавчих особливостей:
1. Ч. 3 ст. 66 Закону України «Про освіту» – «сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів…».
2. Із нормою цієї статті кореспондуються положення абзацу 1 ч. 1 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»: «Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники)».
3. Абзац 2 частини 1 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» – «Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства».
Враховуючи законодавчі норми, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти громади повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги. Показник наповнюваності ЛІдіївської гімназії- є низьким протягом останніх років. Фактична наповнюваність -3,9. Ситуація загострилася у період війни, що свідчить про демографічну кризу, низьку фактичну наповнюваність класів, зменшення кількості учнів. У той же час, саме наповнюваність класів є основною складовою розрахунку освітньої субвенції, яка визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання.
Відповідно до ч. 2 ст. 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» «кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів…», у той же час у Лідіївській гімназії станом на 05.09.2024 року здобувають освіту 27 учнів. Кількість повних класів – 2. 3 та 7 клас відсутній Середня наповнюваність класів становить 3 учня, що в рази збільшує видатки на виплату заробітної плати педагогам.
Прогнозована кількість учнів у 1-9класах Лідіївської гімназії на 2025-2031роки :
2025-2026н.р.-28 учнів,2 першокласники;
2026-2027н.р.- 24 учні,2 першокласники;
2027-2028н.р.- 29 учнів, 5 першокласників;
2028-2029н.р.- 29учнів,4 першокласники;
2029-2030н.р.- 26учнів, 2 першокласники;
2030-2031н.р.- 22 учні, 2 першокласники.
Незважаючи навіть на той факт, що дія положень ч. 2 ст. 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» під час дії воєнного стану зупиняється ( -1 розділу X Закону). Водночас постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 року № 245 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 і від 27 грудня 2017 р. № 1088» чітко окреслено умови фінансування закладу освіту коштом освітньої субвенції: «За рахунок субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить: з 1 вересня 2016 р. – менше 25 осіб; з 1 вересня 2025 р. – менше 45 осіб; з 1 вересня 2026 р. – менше 60 осіб».
П. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що одним із принципів, на яких ґрунтується бюджетна система є принцип ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів». У зв’язку із прогнозованою меншою кількістю учнів у 5-9 класах та загальною кількістю учнів у школі меншою, чим 45, вже з 01.09.2025 року фінансування старшої ланки можливе лише за кошти місцевого бюджету. Звісно, це спричинить додаткове навантаження на його виконання.
Отже, прийняття проєкту рішення, винесеного на громадське обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.
Сільський голова Надія Бабанська повідомила, що буде забезпечено підвезення учнів до найближчого навчального закладу освіти та створені для дітей всі умови, для якісного , безпечного та комфортного навчання.
Присутні на зустрічі не підтримали обґрунтовану ініціативу щодо пониження ступеню або ліквідації Лідіївської гімназії, надали лист звернення до Мостівського голови щодо збереження школи та запропонували альтернативне рішення - створити у громаді опорний заклад, а Лідіївську гімназію його філією.
Пропозиції та думки, які були висунуті під час зустрічі:
Луценко Семен,житель с. Лідіївка, закликав громаду підтримати створення у громаді опорного заклад , а Лідіївську гімназію створити його філією, та зберегти таким чином школу.
Корчинська Наталія, яка попросила конкретніше розповісти, що таке філія опорного закладу.
Валах Марина , яка виступила за збереження місцевої школи у статусі філії опорного закладу.
Гараджій Альона, яка задала запитання чи враховується думка жителів села при вирішенні даного питання на сесії сільської ради.
Вчитель Лідіївської гімназії Безін Б.І. закликав всіх присутніх знайти альтернативне рішення , та обрати кращий варіант виходу із ситуації, яка склалася.
Враховуючи усі побажання та пропозиції, які були озвучені під час зустрічі, зважаючи на відсутність згоди жителів й підтримки педагогічних працівників школи, та одночасно беручи до уваги невизначену фінансову готовність місцевого бюджету до фінансування закладу освіти за кошти місцевого бюджету та демографічну кризову ситуацію у с. Лідіївка , результатом громадського обговорення проєкту рішення пропонується наступна рекомендація:
- винести у червні 2025 року на розгляд сесії Мостівської сільської ради питання щодо створення опорного закладу у громаді;
- винести у липні 2025 року на розгляд сесії Мостівської сільської ради питання щодо створення Лідіївської філії опорного закладу.
Відповідно до норм постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 року № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» процедура громадського обговорення витримана організатором у повному обсязі.
23 травня о 13 годині у приміщенні Олександрівського будинку культури відбулася зустріч сільського голови Н.В. Бабанської , начальника відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Мостівської сільської ради А.В. Савченко, старости Олександрівського округу Г.В.Делі, начальникі відділу соціального захисту населення та охорони здоров’я Ахрамович Н.В, депутата с. Олександрівки Л.В.Гавриленко з жителями с. Олександрівка , колективом закладу освіти і батьками учнів. На обговоренні всього було присутніх 43 особи.
У ході зустрічі було обговорено проблемні питання функціонування гімназії, проаналізовано перспективну мережу, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу закладу освіти, демографічну ситуацію у селі.
Начальник відділу ОКМСТ А.В.Савченко розпочала зустріч із ознайомлення присутніх із передумовами реорганізаційних процесів закладу освіти у с. Олександрівка та особливостями моделювання освітньої мережі у час війни та невпинного відтоку населення із сільської місцевості та країни загалом.
У ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України). Присутнім було надано роз'яснення законодавчих особливостей:
1. Ч. 3 ст. 66 Закону України «Про освіту» – «сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів…».
2. Із нормою цієї статті кореспондуються положення абзацу 1 ч. 1 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»: «Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники)».
3. Абзац 2 частини 1 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» – «Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства».
Враховуючи законодавчі норми, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти громади повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги. Показник наповнюваності Олександрівської гімназії- є низьким протягом останніх років.фатична наповнюваність -4,3. Ситуація загострилася у період війни, що свідчить про демографічну кризу, низьку фактичну наповнюваність класів, зменшення кількості учнів. У той же час, саме наповнюваність класів є основною складовою розрахунку освітньої субвенції, яка визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання.
Відповідно до ч. 2 ст. 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» «кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів…», у той же час у Олександрівській гімназії станом на 05.09.2024 року здобувають освіту 34 учні. Кількість повних класів – 3. 2клас - відсутній.
Прогнозована кількість учнів у 1-9класах Олександрівської гімназії:
2025-2026н.р.-26 учнів,1 першокласник;
2026-2027н.р.- 21 учень,2 першокласники;
2027-2028н.р.- 20 учнів,1 першокласник;
2028-2029н.р.- 17учнів,1 першокласник;
2029-2030н.р.- 16учнів,3 першокласники;
2030-2031н.р.- 12учнів,1 першокласник.
Незважаючи навіть на той факт, що дія положень ч. 2 ст. 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» під час дії воєнного стану зупиняється ( -1 розділу X Закону). Водночас постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 року № 245 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 і від 27 грудня 2017 р. № 1088» чітко окреслено умови фінансування закладу освіту коштом освітньої субвенції: «За рахунок субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить: з 1 вересня 2016 р. – менше 25 осіб; з 1 вересня 2025 р. – менше 45 осіб; з 1 вересня 2026 р. – менше 60 осіб».
П. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що одним із принципів, на яких ґрунтується бюджетна система є принцип ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів». У зв’язку із прогнозованою меншою кількістю учнів у 5-9 класах та загальною кількістю учнів у школі меншою, чим 45, вже з 01.09.2025 року фінансування старшої ланки можливе лише за кошти місцевого бюджету. Звісно, це спричинить додаткове навантаження на його виконання.
Отже, прийняття проєкту рішення, винесеного на громадське обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.
Сільський голова Надія Бабанська повідомила, що для дітей буде організовано підвіз, забезпечено харчуванням та буде докладено максимум зусиль влади для забезпечення надання якісних освітніх послуг.
Варто зауважити, що учасники громадського зібрання: жителі села, батьки учнів та учениць, педагоги, директор гімназії- висловилися проти ініціативи.
Пропозиції та думки, які були висунуті під час зустрічі:
Жителька, Кузнецова Світлана, запропонувала створити у громаді опорний заклад , а Олександрівську гімназію його філією, та зберегти таким чином школу.
Луць Марія, мати дитини з інвалідністю та опікун висловила пропозицію щодо написання колективного звернення до місцевої та виконавчої влади щодо створення опорного закладу та продовження фінансування малокомплектних шкіл. Так, як мати, яка має дитину з інвалідністю дуже хвилюється про стан дитини, наразі у місцевій школі дівчинка відчуває себе комфортно та безпечно.
Євтушенко Людмила, виступила за збереження місцевої школи, так як це єдине місце у селі, де вирує ще життя.
Наврузалієва Людмила підтримала ініціативу, Кузнецової Світлани створити опорну школу у громаді, а Олександрівську гімназію зробити її філією.
Директорка гімназії Т.С.Топузанова висловила думку, що школа у селі потрібна за будь-яких умов, незважаючи навіть на критично низьку наповнюваність класів.
Враховуючи усі побажання та пропозиції, які були озвучені під час зустрічі, зважаючи на відсутність згоди жителів й підтримки педагогічних працівників школи, та одночасно беручи до уваги невизначену фінансову готовність місцевого бюджету до фінансування закладу освіти за кошти місцевого бюджету та демографічну кризову ситуацію у с. Олександрівка, результатом громадського обговорення проєкту рішення пропонується наступна рекомендація:
- винести у червні 2025 року на розгляд сесії Мостівської сільської ради питання щодо створення опорного закладу у громаді;
- винести у липні 2025 року на розгляд сесії Мостівської сільської ради питання щодо створення Олександрівської філії опорного закладу.
Відповідно до норм постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 року № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» процедура громадського обговорення витримана організатором у повному обсязі.
Мережа закладів освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.
Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.
Незалежно від кількості вихованців, учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду, роботу технічного персоналу та інше. Чим менше вихованців/учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них.
Пункт п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.
Піднімалося питання доріг, їх обслуговування, ремонту покриття, адресоване сільському голові, який пообіцяв тримати його на контролі.